En son yayınımız

GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN BEBEK VE ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİ,SOSYAL GELİŞİMİ VE ZİHİNSEL GELİŞİMİNİ DESTEKLEYİCİ ÖNERİLER


Bebeğin yetişkinlerle iletişim kurabilmesinde onları görünce gülümseyebilmesi, mimiklerine tepki vermesi yardımcı olur. Dolayısıyla görme yetersizliği olan bebekler yetişkinlerle etkileşime girmede güçlük çekebilirler. İletişim başlatabilmek için tek seçenekleri ağlamak ve bağırmaktır. Bu iletişim güçlüğünün dil öğrenimini olumsuz yönde etkilememesi için çocuğun anlamlı ses girdilerine ihtiyacı vardır. Ayrıca çıkardığı seslere verilen tepkiler de görme yetersizliği olan bebeğin dil gelişimi için önemli bir destektir. Çocuk anlamlandıramadığı seslere maruz kalıyorsa, gene anlamsız bir şekilde bu sesleri tekrar eder (ekolali). 

 Görme yetersizliği olan (göremeyen ) çocukların Dil ve Sosyal Gelişimini Destekleyici Öneriler :


 Görme duyusunu kullanamadığı için bu olanaktan yoksun olan çocukların her bir davranışının sözel olarak anlatılması uygun olacaktır (Şimdi eğildin, kalktın, gülümsedin, giyindik gibi).  Çocuğun insanların yüz ifadelerini elleri ile dokunarak anlamaya, öğrenmeye çalışması da sağlanabilir.  Görme duyusunu etkin kullanamayan bebekle fiziksel temas kurmak sosyalleşmesini sağladığı gibi, gülümseme ve agulama dönemlerini yaşamasını destekleyecektir. Fiziksel temasa sözel açıklamalar eşlik etmelidir. Örneğin, “Bu yuvarlak ve yumuşak bir top.” ya da gülümseyen babasının yüzüne dokunan çocuğa “Baba gülümsüyor.” denilebilir. Çocuğun kendi yaptığı hareketler de açıklanarak, çocuğun hem dil gelişimi hem çevreyle olan etkileşimi desteklenebilir. Böylelikle gelişim alanlarının tümünü olumlu etkileyecek öğrenme yaşantıları sağlanmış olur. 

Zihinsel Gelişim:

 Zihni geliştiren tüm yaşantılar ve bilgi işlem sürecinin girdileri duyular yolu ile elde edilir. Bu duyulardan herhangi birini tam olarak kullanamayan bir bireyin eksik girdileri telafi etmek için diğer duyularına yüklenmesi ve onları daha fazla kullanması gerekmektedir. Görme yetersizliği olan bebekler için de dokunma ve işitme duyuları ön plana çıkmaktadır. Bu iki duyudan yalnızca birine odaklanmak yeterli değildir. Kavramlar öğretilirken somut örneklerle çalışılmalıdır. Dokunarak incelemesi mümkün olmayan nesneler ise bir modeli inceletilerek öğretilebilmektedir. 

Zihinsel Gelişimi Destekleyici Öneriler 

Bebek dokunarak her şeyi incelemek ve tanımak için cesaretlendirilirken sözel olarak da bu öğrenmeler desteklenmeli, yapılan iş ya da incelenen nesne ayrıntılı olarak tarif edilmelidir. .Nesne devamlılığı, görüş alanından çıksa da nesnenin varlığını sürdürdüğünün bilinmesidir. Görme yetersizliği olan bebekler uygun şekilde (işitsel uyaranlarla) desteklenmezse nesne devamlılığının kazanımı gecikir. Görme duyusunu kullanamayan bebeğe anne bir yere gittiğini ya da yeniden aynı odaya döndüğünü açıklamalıdır. Böylece bebek annesinin gitse de yok olmadığını ve dönebildiğini (nesne devamlılığı) öğrenebilir.

Yorumlar