- Bağlantıyı al
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
En son yayınımız
- Bağlantıyı al
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
Zihinsel yetersizliği olan çocukların öğrenme özellikleri :
Zihinsel yetersizliği olan bireylerin bilişsel fonksiyonları zayıftır. Zihin
gelişimlerindeki yetersizlik; öğrenme yeteneği, algısal yetenekler, yaratıcılık,
genelleyebilme, problem çözme, sözel ve görsel bellek gibi fonksiyonlarında
görülebilmektedir. Bu çocuklar pek çok bilgi, kavram ve beceriyi geç ve güç
öğrenmektedirler. Öğrenmelerini dikkat ve bellekle ilgili güçlükleri olumsuz
etkilemektedir. Dikkat dağınıklıkları ve odaklanma problemleri vardır. Bu
çocukların algılama ve kavrama sorunları da vardır. Karmaşık bilgi ve kavramları
anlayamayıp, soyut kavramları öğrenemezler. Bu yüzden öğretimlerinde somut
örnekler sağlanmalı, bağlamsal öğretim yaşantıları sağlanmalı, çevre ile etkileşime
cesaretlendirilmelidir. Bu bireylerde, motivasyon azlığı ve zayıf bellek hakimdir. Bu
çocuklar öğrendiklerini başka bir duruma transfer etme ve genelleyebilmede
güçlük yaşamaktadırlar (Eripek, 2012; Gargiulo, 2008; Metin & Işıtan, 2011).
Zihinsel yetersizliği olan çocukların dil gelişim özellikleri :
Konuşma ve dil gelişimi bilişsel fonksiyonlarla yakından ilişkilidir. Bu yüzden
bu bireylerde dil ve konuşma güçlükleri görülmektedir. Okuma gibi akademik
beceri dil ve konuşma yeterliliğini gerektirmektedir. Bu bireylerde okuma
becerisindeki yetersizlik sürpriz değildir (Gargiulo, 2008).
Zihin yetersizliği olan çocukların dil gelişimi, engelin şiddetine göre farklılık
göstermektedir. Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olanlarda konuşma 6-12 aylık
gecikmelerle normal gelişim basamaklarını izlemekte olup, kendilerini basit
cümlelerle ifade edebilmekte ve çevresindekilerle iletişim kurabilmektedirler. Orta
düzeyde zihinsel yetersizliği olan çocuklar konuşmaya daha geç başlamakta, ilk
sözcükleri 30-36. aylarda, ilk cümleleri 48 ay civarında görülmektedir. Sözcük
dağarcıkları sınırlı, cümleleri iki sözcüklü olmaktadır. Ağır düzeyde zihinsel
yetersizliği olan çocukların dil gelişimleri çok yavaş olup, kendilerini işaret diliyle
ifade etmekte, bu çocuklarda suskunluk ve duraklamaya sık rastlanmaktadır
(Metin, 2012).
Bu çocuklarda artikülasyon, ses problemleri, gecikmiş konuşma, kekemelik
ve ekolaliye yaygın olarak rastlanmaktadır. Alıcı ve ifade edici dillerinde sınırlılık
vardır. Karşılıklı konuşma, konuşmayı başlatma, yönergeyi izleme ve yönerge
verme, bir diyaloğu sürdürme, hikâye anlatma, dili işlevsel olarak kullanmada
sorun yaşamaktadırlar (Hardman, Drew & Egan, 1999; Werts, Culatto & Tompkins,
2007).
Zihinsel yetersizliği olan bireylerin
Fiziksel ve sağlık özellikleri
Zihinsel yetersizliği olan çocuklardan Down Sendromu, Cri-du-Cat sendromu
gibi kromozom anomalilerinde göz yapısında çekiklik, el ayasında simian çizgisi vb.
tipik özellikler mevcuttur. Beslenme bozukluğu veya çevresel yoksunluktan oluşan
zihinsel engellilerde, kretenizm gibi vakalarda beden standartlarının altında
olmaya sıkça rastlanmakta; hidrosefali ve mikrosefali tiplerinde baş çevresinde
normal ölçülerden farklılık ve şekil bozukluğu görülmektedir. Klinik tip zihinsel
engellilerde organ anomalileri, diş deformasyonları, görme ve işitme problemleri
daha fazla olup, bu çocuklar daha sık hastalanmakta ve sağlık problemleriyle baş
etmek zorunda kalmaktadırlar (Metin, 2012).
Hafif düzeylerde zihinsel yetersizliği olan bireylerde motor gelişimde
bozukluklar görülebilmektedir. Kaslarında zayıf kas tonusu nedeniyle motor
becerilerinde gecikme görülebilmektedir. Oral motor fonksiyonlarının yetersizliği
nedeniyle çiğneme ve yutma güçlüğü gibi beslenme problemleri
göstermektedirler. Yürüme iki yaştan sonra gerçekleşmekte, 3-4-5 yaşlara dek
uzayabilmektedir. Koşma, merdiven çıkma, tırmanma, top oynama, sıçrama gibi
beden kontrolü, denge ve çeviklik gerektiren kaba motor becerilerin yanı sıra
yakalama, kavrama, çevirme, döndürme, düğme ilikleme, kalem tutma, makas
kullanma, çizgi çizme, yazı yazma gibi ince motor becerilerinde de gecikmelere
rastlanmaktadır. Bu çocuklarda görme ve işitme ile ilgili duyusal bozukluklar da
yaygındır. Bu çocuklardaki yetersizliğe eşlik eden görme bozuklukları, kas zayıflığı,
hareket yetersizlikleri ve nöbetler gibi durumlar kazaların ve yaralanmaların
artmasına neden olmaktadır. Bu çocuklar istismarın neden olduğu fiziksel
yaralanmalara açık bir grup olmaktadırlar (Eripek, 2012; Metin 2011).
Zihinsel yetersizliği olan bireylerin
Sosyal ve davranışsal özellikleri
Bireylerin diğer bireylerle iyi geçinmesi önemli bir beceridir. Yetersizliği
olmayanlar kadar zihinsel yetersizliği olanlar için de sosyal yeterlik önemlidir.
Zihinsel yetersizliği olanlar sosyal etkileşimde sıklıkla problemlerle
karşılaşmaktadır. Bu çocukların uygun olmayan davranışları onların, akranları ya
da sınıf arkadaşlarınca reddedilmesine neden olmaktadır. Uyumsal davranışlarında
yetersizliğe sahip olan bu çocuklar aynı zamanda öz bakım, sosyal ilişkilerde
sınırlılık ve davranışlarında aşırılığa da sahiptirler. Bu çocukların sosyal
gelişimlerinin desteklenmesi gerekmektedir. Davranış değiştirme teknikleriyle
uygun olmayan azaltılabilmektedir (Gargiula, 2008; Heward, 2009).
Çocuk
ÇOCUK
gelişimsel özellikleri
zihinsel yetersizliği olan çocuklar
Zihinsel yetersizlik
zihinsel yetersizlik belirtileri
zihinsel yetersizlik özellikleri
- Bağlantıyı al
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
Yorumlar
Yorum Gönder