En son yayınımız

ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ

Zihinsel yetersizliği olan çocuklar

Zihinsel yetersizliği olan çocukların öğrenme özellikleri :


Zihinsel yetersizliği olan bireylerin bilişsel fonksiyonları zayıftır. Zihin 
gelişimlerindeki yetersizlik; öğrenme yeteneği, algısal yetenekler, yaratıcılık, 
genelleyebilme, problem çözme, sözel ve görsel bellek gibi fonksiyonlarında 
görülebilmektedir. Bu çocuklar pek çok bilgi, kavram ve beceriyi geç ve güç 
öğrenmektedirler. Öğrenmelerini dikkat ve bellekle ilgili güçlükleri olumsuz 
etkilemektedir. Dikkat dağınıklıkları ve odaklanma problemleri vardır. Bu 
çocukların algılama ve kavrama sorunları da vardır. Karmaşık bilgi ve kavramları 
anlayamayıp, soyut kavramları öğrenemezler. Bu yüzden öğretimlerinde somut 
örnekler sağlanmalı, bağlamsal öğretim yaşantıları sağlanmalı, çevre ile etkileşime 
cesaretlendirilmelidir. Bu bireylerde, motivasyon azlığı ve zayıf bellek hakimdir. Bu 
çocuklar öğrendiklerini başka bir duruma transfer etme ve genelleyebilmede 
güçlük yaşamaktadırlar (Eripek, 2012; Gargiulo, 2008; Metin & Işıtan, 2011).

Zihinsel yetersizliği olan çocukların dil gelişim özellikleri :


Konuşma ve dil gelişimi bilişsel fonksiyonlarla yakından ilişkilidir. Bu yüzden 
bu bireylerde dil ve konuşma güçlükleri görülmektedir. Okuma gibi akademik 
beceri dil ve konuşma yeterliliğini gerektirmektedir. Bu bireylerde okuma 
becerisindeki yetersizlik sürpriz değildir (Gargiulo, 2008).
Zihin yetersizliği olan çocukların dil gelişimi, engelin şiddetine göre farklılık 
göstermektedir. Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olanlarda konuşma 6-12 aylık 
gecikmelerle normal gelişim basamaklarını izlemekte olup, kendilerini basit 
cümlelerle ifade edebilmekte ve çevresindekilerle iletişim kurabilmektedirler. Orta 
düzeyde zihinsel yetersizliği olan çocuklar konuşmaya daha geç başlamakta, ilk 
sözcükleri 30-36. aylarda, ilk cümleleri 48 ay civarında görülmektedir. Sözcük 
dağarcıkları sınırlı, cümleleri iki sözcüklü olmaktadır. Ağır düzeyde zihinsel 
yetersizliği olan çocukların dil gelişimleri çok yavaş olup, kendilerini işaret diliyle 
ifade etmekte, bu çocuklarda suskunluk ve duraklamaya sık rastlanmaktadır 
(Metin, 2012).
Bu çocuklarda artikülasyon, ses problemleri, gecikmiş konuşma, kekemelik 
ve ekolaliye yaygın olarak rastlanmaktadır. Alıcı ve ifade edici dillerinde sınırlılık 
vardır. Karşılıklı konuşma, konuşmayı başlatma, yönergeyi izleme ve yönerge 
verme, bir diyaloğu sürdürme, hikâye anlatma, dili işlevsel olarak kullanmada 
sorun yaşamaktadırlar (Hardman, Drew & Egan, 1999; Werts, Culatto & Tompkins, 
2007).

Zihinsel yetersizliği olan bireylerin 
Fiziksel ve sağlık özellikleri


Zihinsel yetersizliği olan çocuklardan Down Sendromu, Cri-du-Cat sendromu 
gibi kromozom anomalilerinde göz yapısında çekiklik, el ayasında simian çizgisi vb. 
tipik özellikler mevcuttur. Beslenme bozukluğu veya çevresel yoksunluktan oluşan 
zihinsel engellilerde, kretenizm gibi vakalarda beden standartlarının altında 
olmaya sıkça rastlanmakta; hidrosefali ve mikrosefali tiplerinde baş çevresinde 
normal ölçülerden farklılık ve şekil bozukluğu görülmektedir. Klinik tip zihinsel 
engellilerde organ anomalileri, diş deformasyonları, görme ve işitme problemleri 
daha fazla olup, bu çocuklar daha sık hastalanmakta ve sağlık problemleriyle baş 
etmek zorunda kalmaktadırlar (Metin, 2012).

Hafif düzeylerde zihinsel yetersizliği olan bireylerde motor gelişimde 
bozukluklar görülebilmektedir. Kaslarında zayıf kas tonusu nedeniyle motor 
becerilerinde gecikme görülebilmektedir. Oral motor fonksiyonlarının yetersizliği 
nedeniyle çiğneme ve yutma güçlüğü gibi beslenme problemleri 
göstermektedirler. Yürüme iki yaştan sonra gerçekleşmekte, 3-4-5 yaşlara dek 
uzayabilmektedir. Koşma, merdiven çıkma, tırmanma, top oynama, sıçrama gibi 
beden kontrolü, denge ve çeviklik gerektiren kaba motor becerilerin yanı sıra 
yakalama, kavrama, çevirme, döndürme, düğme ilikleme, kalem tutma, makas 
kullanma, çizgi çizme, yazı yazma gibi ince motor becerilerinde de gecikmelere 
rastlanmaktadır. Bu çocuklarda görme ve işitme ile ilgili duyusal bozukluklar da 
yaygındır. Bu çocuklardaki yetersizliğe eşlik eden görme bozuklukları, kas zayıflığı, 
hareket yetersizlikleri ve nöbetler gibi durumlar kazaların ve yaralanmaların 
artmasına neden olmaktadır. Bu çocuklar istismarın neden olduğu fiziksel 
yaralanmalara açık bir grup olmaktadırlar (Eripek, 2012; Metin 2011).

Zihinsel yetersizliği olan bireylerin 
Sosyal ve davranışsal özellikleri


Bireylerin diğer bireylerle iyi geçinmesi önemli bir beceridir. Yetersizliği 
olmayanlar kadar zihinsel yetersizliği olanlar için de sosyal yeterlik önemlidir. 
Zihinsel yetersizliği olanlar sosyal etkileşimde sıklıkla problemlerle 
karşılaşmaktadır. Bu çocukların uygun olmayan davranışları onların, akranları ya 
da sınıf arkadaşlarınca reddedilmesine neden olmaktadır. Uyumsal davranışlarında 
yetersizliğe sahip olan bu çocuklar aynı zamanda öz bakım, sosyal ilişkilerde 
sınırlılık ve davranışlarında aşırılığa da sahiptirler. Bu çocukların sosyal
gelişimlerinin desteklenmesi gerekmektedir. Davranış değiştirme teknikleriyle 
uygun olmayan azaltılabilmektedir (Gargiula, 2008; Heward, 2009).





Yorumlar